Το καλοκαίρι του 2013 θα λάβει τέλος ο... εφιάλτης της διέλευσης των Τεμπών και του Πλαταμώνα, όπου έχει πληρωθεί τεράστιος φόρος αίματος, καθώς τότε υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμος ο νέος αυτοκινητόδρομος, μαζί με τις τρεις σήραγγες που κατασκευάζονται με πυρετώδεις ρυθμούς.

Η διέλευση από την περιοχή εκτός από ασφαλής θα είναι και πιο γρήγορη, αφού υπολογίζεται ότι για τα 25 χιλιόμετρα που θα διανύσει ένας οδηγός ο χρόνος θα είναι 17 λεπτά, αντί για 30 που είναι σήμερα σε μια τυπική καθημερινή ημέρα. Το όφελος θα είναι ακόμη μεγαλύτερο τις ημέρες των εορτών και των αργιών.



Στο συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης κατασκευάζονται τρεις δίδυμες σήραγγες (μία για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας). Οι δύο από αυτές βρίσκονται στην περιοχή των Τεμπών και έχουν μήκος δύο και έξι χιλιομέτρων. Η σήραγγα που έχει μήκος δύο χιλιομέτρων έχει ολοκληρωθεί, ενώ γι' αυτή των έξι χιλιομέτρων (που αποτελεί τη μεγαλύτερη των Βαλκανίων) απομένουν να διανοιχτούν μόλις 250 μέτρα. Αλλη μία σήραγγα κατασκευάζεται στην περιοχή του Πλαταμώνα, η οποία έχει μήκος τριών χιλιομέτρων. Για την ολοκλήρωσή της έχει απομείνει η διάνοιξη 300 μέτρων.

Ετσι, οι σήραγγες έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 75%, ωστόσο καθυστερήσεις σημειώνονται στα ανοιχτά τμήματα, τα οποία έχουν προχωρήσει μόνο σε ποσοστό 25%. Κι αυτό καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε καθυστερήσεις.
Πάντως, με τα σημερινά δεδομένα, όπως σημειώνει ο γενικός διευθυντής της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», Δημήτρης Γκατσώνης, «η ολοκλήρωση των εργασιών στο σύνολο των νέων τμημάτων προβλέπεται να γίνει το καλοκαίρι του 2013, οπότε και θα δοθούν στην κυκλοφορία».
Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ» έχει αναλάβει με σύμβαση παραχώρησης τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου μήκους 230 χλμ. που ξεκινά από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδας στον κόλπο του Μαλιακού και εκτείνεται έως το Κλειδί του νομού Ημαθίας.

Διόδια
«Το έργο είναι τεράστιας εθνικής σημασίας. Δυστυχώς, όμως, το περίπου 30% των οδηγών φορτηγών περνούν από τα διόδια χωρίς να καταβάλλουν αντίτιμο. Ελπίζουμε ότι με τη βοήθεια της Τροχαίας και της Αστυνομίας το φαινόμενο αυτό θα σταματήσει σύντομα», σημειώνει ο κ. Γκατσώνης. Το ποσοστό των ΙΧ που διέρχονται χωρίς να πληρώνουν διόδια, σύμφωνα με τα στοιχεία της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», είναι περίπου 10%.

Πάντως, όπως σημειώνουν εκπρόσωποι της εταιρίας, η καταπόνηση που υφίσταται το οδόστρωμα από ένα φορτηγό είναι 40.000 φορές μεγαλύτερη από την καταπόνηση που υφίσταται από τη διέλευση ενός ΙΧ. Οσο για το ύψος της τιμής των διοδίων, επισημαίνεται ότι γίνονται διαπραγματεύσεις της παραχωρησιούχου με το αρμόδιο υπουργείο, με τις σχετικές ανακοινώσεις να αναμένονται από την κυβέρνηση, ενώ ο κ. Γκατσώνης υπογραμμίζει ότι η εταιρία δεν προχώρησε σε αύξηση της τιμής των διοδίων, όπως προβλεπόταν από τη σύμβαση.

Πτώσεις βράχων
Σχετικά με τις πτώσεις βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, ο κ. Γκατσώνης σημειώνει πως «ό,τι ήταν τεχνικά εφικτό έχει γίνει. Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα φυσικά φαινόμενα», ενώ εξηγεί ότι η διέλευση από τα Τέμπη πάντα θα ενέχει ρίσκο, καθώς είναι αδύνατο να συγκρατηθούν όλοι οι βράχοι. Καταλήγοντας ο γενικός διευθυντής της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», λέει ότι ακόμη κι αν θα μπορούσαν να γίνουν επιπλέον εργασίες συγκράτησης των βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, αυτές δεν επιτρέπονται, καθώς η περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως Natura.

agelioforos.gr