Εκκληση στο μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, κ. Ανθιμο, ώστε να βοηθήσει για να κατασκευαστεί σταθμός μετρό στην περιοχή του «Παπάφειου» ορφανοτροφείου, απηύθυνε χτες ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, είπε «ναι» στο μετρό της Θεσσαλονίκης, υπό την έννοια ότι διασφάλισε τη χρηματοδότηση της κατασκευής της βασικής γραμμής για τα επόμενα τρία χρόνια.


«Τα χρήματα για την κατασκευή του μετρό, παρότι υπήρχε ισχυρή πολιτική βούληση από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν ήταν διασφαλισμένα. Διασφαλίστηκαν πλέον 550 εκατ. ευρώ και έτσι δε θα υπάρξει κανένα χρηματοδοτικό πρόβλημα», υπογράμμισε ο κ. Μαγκριώτης, ενώ για το θέμα του «Παπαφείου» επισήμανε ότι ζήτησε από τον πρόεδρο της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να συναντηθεί με το μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, αλλά και με τη διοίκηση του «Παπαφείου», προκειμένου να βρεθεί γρήγορα λύση. «Είμαι βέβαιος ότι ο παναγιότατος θα συνεργαστεί για να βρεθεί λύση. Διότι θα είναι πολύ μεγάλο λάθος να μην κατασκευαστεί ο σταθμός ''Παπάφη''. Θα αδικηθεί μια ολόκληρη περιοχή με περισσότερους από 100.000 κατοίκους», τόνισε ο υφυπουργός.

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν χτες το πρωί, μέσα από το σταθμό του μετρό «Ευκλείδης», όπου έφτασε ο «Κωστίκας», ο πρώτος από τους δύο μετροπόντικες της Θεσσαλονίκης. Το τεράστιο μηχάνημα θα παραμείνει εκεί προκειμένου να συντηρηθεί, ενώ σε λίγες μέρες και ο «Γιωρίκας», ο δεύτερος μετροπόντικας, θα φτάσει στον ίδιο σταθμό.

Ερωτηματικά
«Η άφιξη του μετροπόντικα στον πρώτο κατασκευασμένο και ολοκληρωμένο σταθμό δείχνει πως το μετρό έχει πάρει καλό δρόμο. Καθημερινά ξεπερνά τα προβλήματα και στο τέλος του 2014, αρχές του 2015, η πρώτη γραμμή θα έχει ολοκληρωθεί», ανέφερε ο Γιάννης Μαγκριώτης.

Ερωτηματικά υπάρχουν, ωστόσο, για το πότε οι δύο μετροπόντικες θα ξεκινήσουν και πάλι να σκάβουν στα έγκατα της γης. Υπό κανονικές συνθήκες, τα δύο μηχανήματα δε χρειάζονται περισσότερο από ένα μήνα για να συντηρηθούν. Ομως, ανατολικότερα του σταθμού «Ευκλείδης» δεν έχουν εκτελεστεί εργασίες κατασκευής των σταθμών, που πάντα πρέπει να προηγούνται της διέλευσης ενός μετροπόντικα. Κι αυτό καθώς δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη αν η βασική γραμμή θα εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία ή μέχρι τη Μίκρα της Καλαμαριάς.
«Η διοίκηση της ''Αττικό Μετρό'' έχει την ευθύνη. Θα κάνει ό,τι πρέπει για να δώσει τις καταλληλότερες λύσεις», σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών, ενώ ο πρόεδρος της εταιρίας, Χρήστος Τσίτουρας, εξέφρασε την πεποίθησή του ότι το θέμα θα ξεκαθαρίσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Υπενθυμίζεται ότι η «Αττικό Μετρό ΑΕ» ζητά την αλλαγή της χάραξης της βασικής γραμμής, με την ουσιαστική κατάργηση δύο σταθμών, της Βούλγαρη και της Νέας Ελβετίας, αλλά και την ενσωμάτωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά στη βασική γραμμή.

Αριθμοί
Ο κ. Μαγκριώτης έδωσε στοιχεία σχετικά με την πρόοδο του έργου. Οπως είπε, «τη μέρα που αναλάβαμε, είχε περάσει περίπου το 64% του συμβατικού χρόνου για την κατασκευή της πρώτης γραμμής και είχε κατασκευαστεί μόνο το 14% του έργου. Επίσης, στα πρώτα τέσσερα χρόνια κατασκευής του μετρό οι αρχαιολογικές ανασκαφές είχαν προχωρήσει σε ποσοστό 28%. Μέσα σε δέκα μήνες το ποσοστό αυτό ξεπέρασε το 45%».

Επανέλαβε ότι στο τέλος του 2011, εάν δεν υπάρξουν νομικά προβλήματα με ενστάσεις των διαγωνιζομένων, θα υπάρχει ανάδοχος για την επέκταση της γραμμής του μετρό προς την Καλαμαριά, μέχρι τη Μίκρα, ενώ το 2013 θα δημοπρατηθεί η επέκταση προς τη Σταυρούπολη και την Ευκαρπία.
Πάντως, την ίδια ώρα που ο «Κωστίκας» εισερχόταν πανηγυρικά στον «Ευκλείδη», μέλη του Συνδικάτου Οικοδόμων Νομού Θεσσαλονίκης πραγματοποιούσαν διαμαρτυρία για τις περίπου 100 απολύσεις εργαζομένων από το μετρό, μέσα στο τελευταίο έτος.

Χωρίς ενημέρωση η ΕΕ για την αλλαγή στη χάραξη
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έλαβε καμία επίσημη ενημέρωση από την Ελλάδα σχετικά με τυχόν αλλαγές στο έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης. Αυτό απάντησε ο αρμόδιος Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, Γιόχανς Χαάν, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή Θόδωρου Σκυλακάκη. Οπως αναφέρει στην απάντησή του ο επίτροπος, «η επιτροπή θα αρχίσει διαπραγματεύσεις με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές σχετικά με πιθανές αλλαγές του φυσικού περιεχομένου και της μεθοδολογίας του έργου, μόλις ληφθεί επίσημη αίτηση για το μέρος που πρέπει να συγχρηματοδοτηθεί κατά την περίοδο 2007-2013».

Από την «Αττικό Μετρό ΑΕ» επισημαίνεται ότι έχει γίνει ενημέρωση στην Αρχή Πληρωμής. «Θα επιθυμούσαμε να εξηγήσουμε στον κ. Σκυλακάκη, που φαίνεται να γνωρίζει καλά το θέμα, την πρότασή μας για την τροποποίηση της γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης, η οποία είναι προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και κατ' επέκταση του Ελληνα και του Ευρωπαίου φορολογούμενου. Εμείς προτείνουμε ένα έργο το οποίο είναι ωφελιμότερο, φτηνότερο και τεχνικά αρτιότερο», υπογραμμίζει στον «Α» ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Χρήστος Τσίτουρας.
«Οι φιέστες δυστυχώς δεν εξασφαλίζουν ούτε τη συνέχεια, αλλά ούτε και τη χρηματοδότηση του έργου», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Διοικούσα Επιτροπή Νομού Θεσσαλονίκης της ΝΔ.

agelioforos.gr