Την επιστροφή χρημάτων από τράπεζες, τα οποία, όπως υποστηρίζουν, τους παρακρατήθηκαν παράνομα από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ζήτησαν με εξώδικά τους περίπου 1.500 δανειολήπτες από τη Βόρεια Ελλάδα με πρωτοβουλία του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος.

Οι αιτήσεις είχαν το ίδιο περιεχόμενο και κατατέθηκαν ταυτόχρονα από τους δανειολήπτες, ενώ όσες αρνήθηκαν να παραλάβουν οι υπεύθυνοι τραπεζικών καταστημάτων θυροκολλήθηκαν με δικαστικό επιμελητή. Παράλληλα και όπως αναφέρει στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος του Συλλόγου, Μπάμπης Περβανάς, αν δεν επιστραφούν τα χρήματα σε διάστημα τριάντα ημερών, μέσα στον Απρίλιο σχεδιάζεται η κατάθεση αγωγών από την πλευρά των διαμαρτυρόμενων δανειοληπτών σε βάρος των τραπεζών.


Σύμφωνα με το νομικό σύμβουλο του Συλλόγου, Χρήστο Παππά, υπάρχει νομολογία έπειτα από διάφορες δικαστικές αποφάσεις, η οποία θεωρεί παράνομη την καταβολή χρημάτων από δανειολήπτες σε τράπεζες για μια σειρά λόγων και προφάσεων. Αυτοί είναι τα έξοδα φακέλου και χρηματοδότησης, τα έξοδα εξέτασης αιτήματος και προέγκρισης δανείου και η καταβολή χρηματικών ποσών για μονομερή αύξηση των επιτοκίων από την πλευρά των τραπεζών, χωρίς να ρυθμίζεται κάτι τέτοιο από την Τράπεζα της Ελλάδος. «Τη δυναμική κινητοποίηση του Συλλόγου προκάλεσε η προκλητική στάση των τραπεζών. Συναντήσαμε την απόλυτη άρνησή τους να προσέλθουν σε εξώδικες διαπραγματεύσεις για διακανονισμό δανείων που δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν. 'Η έλεγαν σε δανειολήπτες λακωνικά ότι το αίτημά τους δεν έγινε δεκτό ή πρότειναν την αναχρηματοδότηση των δανείων με πιο δυσβάσταχτους όρους. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις και εν μέσω διαπραγματεύσεων για διακανονισμό δανείων, οι τράπεζες καταγγέλλουν τη δανειακή σύμβαση και εκδίδουν διαταγές πληρωμής ή κατάσχουν την πρώτη κατοικία του οφειλέτη ακόμη και για ποσά κάτω των 20.000 ευρώ. Εξάλλου, είναι απαράδεκτο να αιφνιδιάζουν τους δανειολήπτες καλώντας τους στα τραπεζικά καταστήματα για να υπογράψουν κάποιο έγγραφο για διακανονισμό δανείου, χωρίς προηγουμένως να τους έχουν ενημερώσει με έγγραφες προτάσεις», τόνισε ο κ. Παππάς.

Κοροϊδεύουν...

Χαρακτηριστική είναι η καταγγελία του οφειλέτη Ι. Μ. -τα πλήρη στοιχεία του βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας- προς το Σύλλογο Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος, ο οποίος ζήτησε από μεγάλη ελληνική τράπεζα να του καταθέσει γραπτώς τους όρους της και τον ακριβή τρόπο διευθέτησης των οφειλών του. Η απάντηση που πήρε είναι ότι αυτό δεν είναι δυνατό, αν δεν υπογράψει πρώτα ότι αποδέχεται το συμβιβασμό.

«Ξεσηκωθήκαμε, γιατί από τον περασμένο Σεπτέμβριο και μέχρι σήμερα οι τράπεζες δεν τηρούν τους νόμους. Η συμπεριφορά τους προς τους δανειολήπτες είναι ξεκάθαρη κοροϊδία. Ηρθε η ώρα οι δανειολήπτες σε όλη τη χώρα να διεκδικήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους. Πρέπει να καταλάβουν ότι οι τράπεζες χρωστούν σ' αυτούς και όχι αυτοί στις τράπεζες. Ο Σύλλογός μας στις 11 Μαρτίου έστειλε επιστολή στο γενικό γραμματέα Καταναλωτή για τις παράνομες παρακρατήσεις μισθών και συντάξεων οφειλετών από την πλευρά των τραπεζών, αλλά δεν έχει επιβληθεί καμία ποινή. Πρέπει να γίνει άμεση νομοθετική παρέμβαση, διότι οι τράπεζες ισχυρίζονται ότι υπάρχει νομοθετικό κενό», ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Περβανάς.

Η εξώδικη αίτηση 

Στην εξώδικη αίτησή τους οι δανειολήπτες ζητούν ενημέρωση από τις τράπεζες για την τακτική τους αναφορικά με την πορεία των επιτοκίων και αιτούνται την επιστροφή χρημάτων που -κατά την άποψή τους- παρακρατήθηκαν παράνομα. Ειδικότερα, οι δανειολήπτες ρωτούν τις τράπεζες αν αύξησαν το επιτόκιο της υπάρχουσας σύμβασης κατά τη διάρκεια των πιστώσεων και, αν έγινε κάτι τέτοιο, σε ποιο ποσοστό και για ποιο λόγο υπήρξε αυτή η μεταβολή. Επίσης, ζητούν ενημέρωση για το αν το επιτόκιο υπερέβαινε τα εκάστοτε ανώτατα επιτρεπτά όρια, όπως αυτά καθορίζονται κάθε φορά από την Τράπεζα της Ελλάδος. Παράλληλα, οι δανειολήπτες ζητούν την επιστροφή των χρημάτων που κατέβαλαν για τυχόν μονομερείς αυξήσεις των επιτοκίων και για τις προμήθειες με την αιτιολογία εξόδων φακέλου, εξόδων χρηματοδότησης, εξέτασης αιτήματος δανείου ή παρόμοιων διατυπώσεων. Τέλος, αιτούνται να τους επιστραφούν άμεσα τα χρηματικά ποσά που υποχρεώθηκαν να καταβάλουν επιπλέον από τη διαφορά του κάθε φορά ανώτατου επιτρεπτού επιτοκίου με το επιτόκιο που καθόριζε η τράπεζα.

Κι άλλες αγωγές 

Η διοίκηση του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος ετοιμάζει την κατάθεση κι άλλων μαζικών αγωγών, με αφορμή τη μη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των οφειλετών από την πλευρά των τραπεζών. «Οι τράπεζες πουλάνε στις λεγόμενες εισπρακτικές εταιρίες μη εξυπηρετούμενα δάνεια και μαζί τους γνωστοποιούν προσωπικά δεδομένα των οφειλετών. Αυτό επισύρει και χρηματική αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης. Μόνο τον τελευταίο μήνα έχουμε κάνει 46 καταγγελίες στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και αναμένουμε την απάντησή της», είπε ο κ. Παππάς.

agelioforos.gr