Η οικονοµική συγκυρία φαίνεται ότι αλλάζει και τη διασκέδαση. Οι ακριβές συνήθειες αποτελούν παρελθόν για τους περισσότερους Ελληνες καθώς το εισόδηµα συρρικνώνεται.
Με συγκεντρώσεις σε σπίτια, άλλοτε για να µαγειρέψουν και άλλοτε για να παρακολουθήσουν ταινία ή να παίξουν παιχνίδια δράσης στον υπολογιστή, περιορίζουν τις εξόδους τους για να ανταποκριθούν στη νέα πραγµατικότητα της οικονοµικής κρίσης. Η παρέα του Γιώργου, του Φώτη, του Νίκου, του Σωτήρη και του Γιάννη έχει αλλάξει τον τρόπο που διασκεδάζει τους τελευταίους πέντε µήνες. «Εχουν µειωθεί οι έξοδοί µας. Θα βγούµε τις µισές φορές από όσες στο παρελθόν και θα πάµε στο µαγαζί της γειτονιάς, εδώ στου Παπάγου και όχι σε µαγαζιά στην παραλιακή ή στο κέντρο, όπως κάναµε παλιά» λέει ο 25χρονος Φώτης και προσθέτει ότι η «κατ’ οίκον διασκέδαση» είναι κάτι που απολαµβάνουν ιδιαίτερα.
Χαρτιά, ταινίες,βιντεοπαιχνίδια, φαγητό και συζητήσεις πρωταγωνιστούν στη νέα µορφή διασκέδασης. «Σε µία περίοδο όπως αυτή, η διασκέδαση αλλάζει και διαµορφώνεται ανάλογα µε την ηλικία. Πλέον θα δεις τους µικρότερους να µαζεύονται σε πλατείες κι αλάνες και τους µεγαλύτερους σε πάρκα και µεζεδοπωλεία. Αλλάζουµε τις συνήθειές µας όχι µόνο για οικονοµία, αλλά για να κάνουµε πιο ουσιαστικά πράγµατα» τονίζει ο Νίκος φοιτητής στη Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών του ΕΜΠ και εργαζόµενος σε καφετέρια. Σε κάθε περίπτωση πάντως, και οι πέντε φίλοι συµφωνούν ότι εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι η συναναστροφή και η επικοινωνία ανεξάρτητα από το µέρος. Αλλωστε, όπως λέει ο 26χρονος Γιάννης, η κρίση έχει και τα καλά της: «Εχω περιορίσει τις εξόδους µου, αλλά εδώ και έναν χρόνο έχω µάθει να διαχειρίζοµαι καλύτερα τα οικονοµικά µου».
∆εν είναι όµως µόνο η παρέα από του Παπάγου που αφήνει πίσω της τον καθιερωµένο τρόπο διασκέδασης. Πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Nielsen για την καταναλωτική εµπιστοσύνη των πολιτών το τελευταίο τρίµηνο του 2010 έδειξε ότι το 81% των Ελλήνων έχει µειώσει τα χρήµατα που δαπανά για την αγορά νέων ρούχων, το 80% για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού, ενώ το 64% έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ώστε να αντεπεξέλθει στην περιορισµένη αγοραστική του δύναµη. Σύµφωνα µε τα στοιχεία, εννέα στους δέκα έλληνες έχουν κάνει περικοπές στα έξοδά τους, όταν µόλις 6 στους 10 Ευρωπαίους δηλώνουν το ίδιο.
ΔΕΝ ΠΕΡΙΣΣΕΥΟΥΝ ΧΡΉΜΆΤΆ. Η απαισιοδοξία χαρακτηρίζει την
Αυτή τη νέα µορφή ψυχαγωγίας έχει υιοθετήσει κι ένα νέοζευγάρι, η Εύα Μπαζού και ο Αρης Συλλογίδης. «Εχουµε τουλάχιστον έναν χρόνο να πάµε για ποτό»λέει η Εύα.«Εξαιρούµε φυσικά την περίοδο του καλοκαιριού, αφού εκεί όπου κάνουµε διακοπές πηγαίνουµε τοβράδυ να πιούµε κάτι _ κι αυτό όµως µε σύνεση. Τα χρήµατα που ξοδεύουµε τα υπολογίζουµε πια πάρα πολύ καλά». Ακόµηκαι αν κάποιος δεν έχει υποστεί µείωση στις απολαβές του, η έντονη αίσθηση ανασφάλειας που επικρατεί σε... προσγειώνει υποστηρίζει ο Αρης Συλλογίδης. «Η διασκέδασή µας πια είναι να µαζευτούµε στο σπίτι καινα παίξουµε επιτραπέζια, να φάµε ή να δούµε ταινίες στο DVD. Και το σινεµά πια είναι ένα υπολογίσιµο έξοδο το οποίο έχουµε περιορίσει».
ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.
Για πεσµένη κίνηση – της τάξης του 25% – καθώςκαι µικρότερηκατανάλωση ανά πελάτη κάνουνλόγο οι ιδιοκτήτες καφέ µπαρ στονΧολαργό, Γιώργος Καραφλιάς και Γιάννης Παναγιωτάκης. Οπως αναφέρουν, από το 1998 που άνοιξαν το κατάστηµά τους δεν έχουν ξαναζήσει παρόµοια κατάσταση. «Από τα Χριστούγεννα και µετά, τα πράγµατα έχουν δυσκολέψει. ∆υστυχώς, δεν αφορά µόνο το δικό µας µαγαζί, έχει επηρεάσει γενικότερα τον κλάδο» λέει οκ. Καραφλιάς. ∆ιευκρινίζει δε ότι ο περισσότερος κό σµος επιλέγει πλέον να διασκεδάζει µόνο την Παρασκευή ή το Σάββατο και όχι και τις δύο µέρες, όπως συνέβαινε στο παρελθόν.
Ακόµα πιο άδεια είναι τα µπαράκια της περιοχής τις καθηµερινές. Σύµφωνα µε τον κ. Καραφλιά, εκτός από την κίνηση, έχει µειωθεί και η κατά κεφαλήν κατανάλωση. «Τιςµέρες που το µαγαζί είναι γεµάτο, βλέπουµε το βράδυ που κλείνουµε ταµείο ότι η κατανάλωση στο αλκοόλ είναι αρκετάπεριορισµένη. Μπορεί να υπάρχει πλήθος, όχι όµως και τζίρος» λέει χαρακτηριστικά.
Πάντως, οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες µαγαζιώνισχυρίζονται ότι τα µέτρα κατάτου καπνίσµατος είναι η κύρια πηγή της πτώσης του τζίρου. Σύµφωνα µε τον Γιώργο Λητρίβη,ιδιοκτήτη εστιατορίου, η βασικήαιτία είναι ηοικονοµική συγκυρία. «Το να αποδίδουµε τη µείωση στην κίνηση των µαγαζιών στα αντικαπνιστικά µέτρα είναι η εύκοληλύση. Η δυνατότητα να ξοδεύουν οι άνθρωποι για φαγητό και ποτό δεν είναι ίδια. ∆εν αποτελεί πια βασική ανάγκη ηβραδινή έξοδος και η διασκέδαση». Υποστηρίζει µάλιστα ότι οι εκείνοι που θέλουν να µειώσουν τα έξοδά τους «κόβουν» πρώτα από τη διασκέδαση. «Η µείωση στον τζίρο του µαγαζιού φτάνει το 40%. Ακόµη και όσοι αποφασίζουν να έρθουν για φαγητό θα ξοδέψουν λιγότερα. Αυτό φυσικά µας ανάγκασε να µειώσουµε τις θέσεις εργασίας. Το προσωπικό έφτανε τα εννέα άτοµα τώρα έχουµε µείνει έξι».
Η πτώση της κίνησης στα µαγαζιά είχε ως αποτέλεσµα την κατακόρυφη µείωση του τζίρου όχι µόνο στις µεγάλες πόλεις αλλά σε όλη την Ελλάδα τονίζει ο Γιώργος Καββαθάς, γενικός γραµµατέας της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελµάτων. «Σύµφωνα µε έκθεση της ICAP για το 2008, η µείωση ήταν γύρω στο 1 δισ. ευρώ τη στιγµή που ο κλάδος είχε πτώση τζίρου της τάξης του 20%. Οπότε αντιλαµβάνεστε για τι νούµερα µιλάµε τώρα που η πτώση τζίρου είναι γύρω στο 50%».
90%
των Ελλήνων έχουν µειώσει τα έξοδά του 60%
των Ευρωπαίων έχουν κάνει το ίδιο 80%
των Ελλήνων έχουν µειώσει και κόψει την εκτός σπιτιού διασκέδαση 1 στους 4
Ελληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήµατα 25%
των Ελλήνων έχουν περιορίσει την αγορά αλκοόλ ή επιλέγουν φθηνότερες µάρκες 21%
έκαναν περικοπές στα έξοδα της κατ’ οίκον διασκέδασης 100
εκατ. ευρώ ανέρχεται κάθε χρόνο ο τζίρος της αγοράς βιντεοπαιχνιδιών στην Ελλάδα
«Δίνεις λιγότερα, παίρνεις περισσότερα»
Με ειδικές προσφορές πάντως, προσπαθούν να «καταπολεµήσουν» την κρίση οι επιχειρηµατίες από τον χώρο της καφεστίασης. Με εκπτώσεις σε συγκεκριµένες µέρες και ώρες της εβδοµάδας – σε ορισµένες περιπτώσεις ακόµα και καθηµερινά – προσφέρουν ποτά σε χαµηλότερες τιµές προκειµένου να δώσουν ένα κίνητρο στους καταναλωτές να τους επισκεφτούν. Συνήθως µε τον τίτλο «happy hours» παρέχουν µειωµένες τιµές – έως και 20% – ή µετά το πρώτο ποτό, γεµίζουν ξανά το ποτήρι εντελώς δωρεάν. Βέβαια, το τελευταίο διάστηµα την εµφάνισή τους στην αγορά έχουν κάνει και τα «after office parties». Καθηµερινά, τις «µετά το γραφείο» απογευµατινές ή βραδινές ώρες προσφέρουν µαζί µε το ποτό και φαγητό δωρεάν ή ακόµα και ένα µπουκάλι κρασί ανά δύο άτοµα, επίσης χωρίς χρέωση.
Οπως αναφέρουν πάντως οι ειδικοί, η κατάσταση είναι δύσκολη και προκειµένου να προχωρήσουν σε µειώσεις τιµών – είτε σε καφέ είτε σε αλκοόλ – θα πρέπει να έρθουν σε συµφωνία µε τους προµηθευτές τους. Μεγάλο αγκάθι εξηγούν πως αποτελεί η αύξηση φόρου στα ποτά.
tanea.gr
Με συγκεντρώσεις σε σπίτια, άλλοτε για να µαγειρέψουν και άλλοτε για να παρακολουθήσουν ταινία ή να παίξουν παιχνίδια δράσης στον υπολογιστή, περιορίζουν τις εξόδους τους για να ανταποκριθούν στη νέα πραγµατικότητα της οικονοµικής κρίσης. Η παρέα του Γιώργου, του Φώτη, του Νίκου, του Σωτήρη και του Γιάννη έχει αλλάξει τον τρόπο που διασκεδάζει τους τελευταίους πέντε µήνες. «Εχουν µειωθεί οι έξοδοί µας. Θα βγούµε τις µισές φορές από όσες στο παρελθόν και θα πάµε στο µαγαζί της γειτονιάς, εδώ στου Παπάγου και όχι σε µαγαζιά στην παραλιακή ή στο κέντρο, όπως κάναµε παλιά» λέει ο 25χρονος Φώτης και προσθέτει ότι η «κατ’ οίκον διασκέδαση» είναι κάτι που απολαµβάνουν ιδιαίτερα.
Χαρτιά, ταινίες,βιντεοπαιχνίδια, φαγητό και συζητήσεις πρωταγωνιστούν στη νέα µορφή διασκέδασης. «Σε µία περίοδο όπως αυτή, η διασκέδαση αλλάζει και διαµορφώνεται ανάλογα µε την ηλικία. Πλέον θα δεις τους µικρότερους να µαζεύονται σε πλατείες κι αλάνες και τους µεγαλύτερους σε πάρκα και µεζεδοπωλεία. Αλλάζουµε τις συνήθειές µας όχι µόνο για οικονοµία, αλλά για να κάνουµε πιο ουσιαστικά πράγµατα» τονίζει ο Νίκος φοιτητής στη Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών του ΕΜΠ και εργαζόµενος σε καφετέρια. Σε κάθε περίπτωση πάντως, και οι πέντε φίλοι συµφωνούν ότι εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι η συναναστροφή και η επικοινωνία ανεξάρτητα από το µέρος. Αλλωστε, όπως λέει ο 26χρονος Γιάννης, η κρίση έχει και τα καλά της: «Εχω περιορίσει τις εξόδους µου, αλλά εδώ και έναν χρόνο έχω µάθει να διαχειρίζοµαι καλύτερα τα οικονοµικά µου».
∆εν είναι όµως µόνο η παρέα από του Παπάγου που αφήνει πίσω της τον καθιερωµένο τρόπο διασκέδασης. Πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Nielsen για την καταναλωτική εµπιστοσύνη των πολιτών το τελευταίο τρίµηνο του 2010 έδειξε ότι το 81% των Ελλήνων έχει µειώσει τα χρήµατα που δαπανά για την αγορά νέων ρούχων, το 80% για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού, ενώ το 64% έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ώστε να αντεπεξέλθει στην περιορισµένη αγοραστική του δύναµη. Σύµφωνα µε τα στοιχεία, εννέα στους δέκα έλληνες έχουν κάνει περικοπές στα έξοδά τους, όταν µόλις 6 στους 10 Ευρωπαίους δηλώνουν το ίδιο.
ΔΕΝ ΠΕΡΙΣΣΕΥΟΥΝ ΧΡΉΜΆΤΆ. Η απαισιοδοξία χαρακτηρίζει την
Η διασκέδαση γύρισε σε βιντεοπαιχνίδια, χαρτιά, ταινίες, φαγητό και συζητήσεις «στρογγυλής τραπέζης»...καταναλωτικήσυµπεριφορά των Ελλήνων και αυτό έχει αντίκρυσµα παντού – και στη διασκέδαση. Ενας στους τέσσερις Ελληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήµατα, όταν στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστόείναι ένας στους πέντε. Μάλιστα, ηοικονοµία εξακολουθεί να αποτελεί τηνµεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων µε ποσοστό 40%– το υψηλότερο στην Ευρώπη. Επιπλέον,το 34% δηλώνει πως µε τα χρήµατα που του περισσεύουν ξεπληρώνει δάνεια,πιστωτικές κάρτες και χρέη,όταν το µέσο ευρωπαϊκό ποσοστόβρίσκεται στο 26%.
Αυτή τη νέα µορφή ψυχαγωγίας έχει υιοθετήσει κι ένα νέοζευγάρι, η Εύα Μπαζού και ο Αρης Συλλογίδης. «Εχουµε τουλάχιστον έναν χρόνο να πάµε για ποτό»λέει η Εύα.«Εξαιρούµε φυσικά την περίοδο του καλοκαιριού, αφού εκεί όπου κάνουµε διακοπές πηγαίνουµε τοβράδυ να πιούµε κάτι _ κι αυτό όµως µε σύνεση. Τα χρήµατα που ξοδεύουµε τα υπολογίζουµε πια πάρα πολύ καλά». Ακόµηκαι αν κάποιος δεν έχει υποστεί µείωση στις απολαβές του, η έντονη αίσθηση ανασφάλειας που επικρατεί σε... προσγειώνει υποστηρίζει ο Αρης Συλλογίδης. «Η διασκέδασή µας πια είναι να µαζευτούµε στο σπίτι καινα παίξουµε επιτραπέζια, να φάµε ή να δούµε ταινίες στο DVD. Και το σινεµά πια είναι ένα υπολογίσιµο έξοδο το οποίο έχουµε περιορίσει».
ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.
Για πεσµένη κίνηση – της τάξης του 25% – καθώςκαι µικρότερηκατανάλωση ανά πελάτη κάνουνλόγο οι ιδιοκτήτες καφέ µπαρ στονΧολαργό, Γιώργος Καραφλιάς και Γιάννης Παναγιωτάκης. Οπως αναφέρουν, από το 1998 που άνοιξαν το κατάστηµά τους δεν έχουν ξαναζήσει παρόµοια κατάσταση. «Από τα Χριστούγεννα και µετά, τα πράγµατα έχουν δυσκολέψει. ∆υστυχώς, δεν αφορά µόνο το δικό µας µαγαζί, έχει επηρεάσει γενικότερα τον κλάδο» λέει οκ. Καραφλιάς. ∆ιευκρινίζει δε ότι ο περισσότερος κό σµος επιλέγει πλέον να διασκεδάζει µόνο την Παρασκευή ή το Σάββατο και όχι και τις δύο µέρες, όπως συνέβαινε στο παρελθόν.
Ακόµα πιο άδεια είναι τα µπαράκια της περιοχής τις καθηµερινές. Σύµφωνα µε τον κ. Καραφλιά, εκτός από την κίνηση, έχει µειωθεί και η κατά κεφαλήν κατανάλωση. «Τιςµέρες που το µαγαζί είναι γεµάτο, βλέπουµε το βράδυ που κλείνουµε ταµείο ότι η κατανάλωση στο αλκοόλ είναι αρκετάπεριορισµένη. Μπορεί να υπάρχει πλήθος, όχι όµως και τζίρος» λέει χαρακτηριστικά.
Πάντως, οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες µαγαζιώνισχυρίζονται ότι τα µέτρα κατάτου καπνίσµατος είναι η κύρια πηγή της πτώσης του τζίρου. Σύµφωνα µε τον Γιώργο Λητρίβη,ιδιοκτήτη εστιατορίου, η βασικήαιτία είναι ηοικονοµική συγκυρία. «Το να αποδίδουµε τη µείωση στην κίνηση των µαγαζιών στα αντικαπνιστικά µέτρα είναι η εύκοληλύση. Η δυνατότητα να ξοδεύουν οι άνθρωποι για φαγητό και ποτό δεν είναι ίδια. ∆εν αποτελεί πια βασική ανάγκη ηβραδινή έξοδος και η διασκέδαση». Υποστηρίζει µάλιστα ότι οι εκείνοι που θέλουν να µειώσουν τα έξοδά τους «κόβουν» πρώτα από τη διασκέδαση. «Η µείωση στον τζίρο του µαγαζιού φτάνει το 40%. Ακόµη και όσοι αποφασίζουν να έρθουν για φαγητό θα ξοδέψουν λιγότερα. Αυτό φυσικά µας ανάγκασε να µειώσουµε τις θέσεις εργασίας. Το προσωπικό έφτανε τα εννέα άτοµα τώρα έχουµε µείνει έξι».
Η πτώση της κίνησης στα µαγαζιά είχε ως αποτέλεσµα την κατακόρυφη µείωση του τζίρου όχι µόνο στις µεγάλες πόλεις αλλά σε όλη την Ελλάδα τονίζει ο Γιώργος Καββαθάς, γενικός γραµµατέας της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελµάτων. «Σύµφωνα µε έκθεση της ICAP για το 2008, η µείωση ήταν γύρω στο 1 δισ. ευρώ τη στιγµή που ο κλάδος είχε πτώση τζίρου της τάξης του 20%. Οπότε αντιλαµβάνεστε για τι νούµερα µιλάµε τώρα που η πτώση τζίρου είναι γύρω στο 50%».
90%
των Ελλήνων έχουν µειώσει τα έξοδά του 60%
των Ευρωπαίων έχουν κάνει το ίδιο 80%
των Ελλήνων έχουν µειώσει και κόψει την εκτός σπιτιού διασκέδαση 1 στους 4
Ελληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήµατα 25%
των Ελλήνων έχουν περιορίσει την αγορά αλκοόλ ή επιλέγουν φθηνότερες µάρκες 21%
έκαναν περικοπές στα έξοδα της κατ’ οίκον διασκέδασης 100
εκατ. ευρώ ανέρχεται κάθε χρόνο ο τζίρος της αγοράς βιντεοπαιχνιδιών στην Ελλάδα
«Δίνεις λιγότερα, παίρνεις περισσότερα»
Με ειδικές προσφορές πάντως, προσπαθούν να «καταπολεµήσουν» την κρίση οι επιχειρηµατίες από τον χώρο της καφεστίασης. Με εκπτώσεις σε συγκεκριµένες µέρες και ώρες της εβδοµάδας – σε ορισµένες περιπτώσεις ακόµα και καθηµερινά – προσφέρουν ποτά σε χαµηλότερες τιµές προκειµένου να δώσουν ένα κίνητρο στους καταναλωτές να τους επισκεφτούν. Συνήθως µε τον τίτλο «happy hours» παρέχουν µειωµένες τιµές – έως και 20% – ή µετά το πρώτο ποτό, γεµίζουν ξανά το ποτήρι εντελώς δωρεάν. Βέβαια, το τελευταίο διάστηµα την εµφάνισή τους στην αγορά έχουν κάνει και τα «after office parties». Καθηµερινά, τις «µετά το γραφείο» απογευµατινές ή βραδινές ώρες προσφέρουν µαζί µε το ποτό και φαγητό δωρεάν ή ακόµα και ένα µπουκάλι κρασί ανά δύο άτοµα, επίσης χωρίς χρέωση.
Οπως αναφέρουν πάντως οι ειδικοί, η κατάσταση είναι δύσκολη και προκειµένου να προχωρήσουν σε µειώσεις τιµών – είτε σε καφέ είτε σε αλκοόλ – θα πρέπει να έρθουν σε συµφωνία µε τους προµηθευτές τους. Μεγάλο αγκάθι εξηγούν πως αποτελεί η αύξηση φόρου στα ποτά.
tanea.gr